Helikopterflyger i Norsk Luftambulanse Helikopter
Selskapets flåte er standardisert på H135 P2+ og H145. NLA AS fokuserer på sikkerhet i luftambulansetjenesten, og tar i den forbindelse også i bruk nye operasjonsformer og teknologi. Selskapet har blant annet godkjenning for NVG og IFR inklusiv P-RNAV og GPS innflyginger. NLA AS fikk i 2006 godkjent Europas første GPS-innflygingsprosedyre utenfor flyplass (PinS). Helikoptrene er blant annet utstyrt med moderne glasscockpit, søk og værradar, og Moving Map for redusert arbeidsbelastning og økt situasjonsoversikt.
Følgende formelle kvalifikasjoner kreves av våre flygere:
- ATPL H eller CPL H og ATPL teori
- IR H
- 2000 timer relevant erfaring som fartøysjef på helikopter
- 100 timer instrumenterfaring
- 200 timer natterfaring på helikopter, hvorav 20 timer som fartøysjef
I tillegg vektlegges følgende:
- Gode samarbeidsevner
- Beherske engelsk språk både skriftlig og muntlig
- Skandinavisk språk (flytende)
- Forut for eventuell ansettelse må godkjent vandel for utstedelse av ID-kort til lufthavnenes flyside være bekreftet av Luftfartstilsynet. Det vil derfor bli krevd utvidet politiattest jf. BSL A 2-1 §25. For personer som ikke er bosatt i Norge må tilsvarende offentlig dokumentasjon fremskaffes jf. BSL A 2-1 §26.
Vi oppfordrer også flygere nær minimumskravet til å søke.
Vi kan tilby er godt arbeidsmiljø og gode ansettelsesbetingelser inkludert pensjons- og forsikringsordninger.